چگونه قند خون را به سرعت پایین بیاوریم

چگونه قند خون را به سرعت پایین بیاوریم

چگونه قند خون را به سرعت پایین بیاوریم

بهترین راه ها چه زمانی به اورژانس مراجعه کنیم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد عوارض اوج گرفتن نمودار قند خون
نکاتی برای زندگی سالم ما محصولاتی را که فکر می‌کنیم برای خوانندگان ما مفید هستند، اضافه می‌کنیم.

اگر از طریق پیوندهای موجود در این صفحه خرید کنید، ممکن است کمیسیون کمی کسب کنیم. روند ما اینجاست هنگامی که سطح قند خون شما بیش از حد بالا می رود – که به عنوان هایپرگلیسمی یا گلوکز خون بالا شناخته می شود – سریع ترین راه برای کاهش آن، مصرف انسولین سریع الاثر است.

ورزش یکی دیگر از راه های سریع و موثر برای کاهش قند خون است.

در برخی موارد، به جای رسیدگی به آن در خانه، باید به بیمارستان بروید.

سطح قند خون بسیار بالا می تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی (DKA) زمانی شود که سطح انسولین پایین باشد.

این یک اورژانس پزشکی است. علائم DKA عبارتند از: تنگی نفس نفسی که بوی میوه می دهد تهوع و استفراغ دهان بسیار خشک اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، با پزشک خود تماس بگیرید تا دستورالعمل هایی را در مورد تجویز دوز انسولین دریافت کنید و در مورد اینکه آیا باید به اورژانس بروید یا خیر.

 

این مقاله به راه‌هایی برای کاهش سریع قند خون، زمان مراجعه به اورژانس یا مراجعه به پزشک و نکاتی برای مدیریت قند خون بالا می‌پردازد.

چگونه قند خون را به سرعت پایین بیاوریم

بهترین راه برای کاهش سریع قند خون

هنگامی که به موقع درمان می شود، می توانید سطح قند خون بالا را پایین بیاورید و از عوارض آن از جمله DKA جلوگیری کنید.

برخی منابع نشان می دهند که نوشیدن آب یا خوردن یک میان وعده با پروتئین بالا می تواند به سرعت سطح قند خون شما را کاهش دهد، اگرچه تحقیقات کافی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

اگر قند خون بالا دارید و نیاز به کاهش سریع آن دارید، روش های زیر را امتحان کنید: انسولین خود را طبق دستور مصرف کنید قند خون بالا زمانی اتفاق می افتد که بدن شما انسولین بسیار کمی داشته باشد یا بدن شما نتواند به درستی از انسولین استفاده کند.

تجویز انسولین می تواند سطح قند خون شما را پایین بیاورد.

با پزشک خود در مورد میزان انسولین سریع الاثر در زمانی که قند خونتان بالا است، صحبت کنید.

ممکن است بخواهید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف انسولین قند خون خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که قند خون شما پایین می آید و خیلی پایین نمی آید.

ورزش ورزش یک راه سریع و موثر برای کاهش سطح قند خون است.

ورزش می تواند قند خون شما را به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر پس از اتمام کار کاهش دهد.

این به این دلیل است که بدن شما را نسبت به انسولین حساس تر می کند.

فعالیت بدنی باعث می شود بدن برای انرژی به گلوکز نیاز داشته باشد.

در نتیجه، سلول‌ها گلوکز را به ماهیچه‌ها می‌رسانند و سطح قند خون معمولاً کاهش می‌یابد.

برای انجام این کار، به نوعی ورزش نیاز دارید که قلب شما را سریعتر از حد معمول پمپاژ کند.

این می تواند شامل راه رفتن با سرعت سریع باشد. نکته مهم این است که اگر قند خون شما بالاتر از ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر است، باید ادرار خود را از نظر کتون بررسی کنید.

اگر کتون وجود دارد، ورزش نکنید، زیرا می تواند قند خون شما را حتی بیشتر کند.

ورزش در زمانی که کتون در ادرار شما وجود دارد، خطر عوارض ناشی از قند خون بالا را افزایش می دهد.

اگر دیابت نوع ۱ دارید، احتمالاً پزشک به شما توصیه می کند قبل از ورزش قند خون خود را چک کنید.

شما می توانید این کار را با کیت های تست کتون ادرار در خانه انجام دهید که به صورت آنلاین در دسترس هستند.

در حالی که ورزش روشی موثر برای کاهش قند خون در طول روز است، برخی از انواع ورزش ها – به ویژه فعالیت های شدید کوتاه مدت – می توانند برای مدت کوتاهی سطح قند خون را افزایش دهند.

این به این دلیل است که فعالیت شدید، پاسخ استرس بدن را فعال می کند و باعث آزاد شدن گلوکاگون برای تقویت عضلات می شود.

اگر سطح کتون شما بالاست، از ورزش های شدید خودداری کنید و به جای آن ورزش های سبک مانند پیاده روی را امتحان کنید.

خلاصه ورزش معمولا می تواند سطح قند خون بالا را کاهش دهد، اما اگر کتون در ادرار شما وجود دارد، ورزش نکنید. در مورد اینکه آیا برای درمان باید انسولین مصرف کنید یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید

 

 

چه زمانی به اورژانس مراجعه کنیم

قند خون بالا می تواند بسیار نگران کننده باشد زیرا بدن شما می تواند شروع به سوزاندن چربی برای انرژی به جای گلوکز خون کند.

این می تواند شرایطی مانند DKA و سندرم هیپراسمولار هیپرگلیسمی (HHS) ایجاد کند. این شرایط فوریت های پزشکی هستند و در صورت عدم درمان می توانند کشنده باشند. DKA یک عارضه جدی دیابت نوع ۱ است.

در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نادر است، اما ممکن است رخ دهد. علائمی که می تواند نشان دهد باید به اورژانس مراجعه کنید عبارتند از: کتون در ادرار شما، همانطور که با استفاده از تست ادرار تشخیص داده می شود گیجی تشنگی بیش از حد تکرر ادرار حالت تهوع تنگی نفس دل درد استفراغ سطح بالای قند خون می تواند باعث عدم تعادل مایعات در بدن شود و می تواند باعث اسیدی شدن خون به شکلی شود که زندگی را پشتیبانی نمی کند.

درمان های پزشکی برای این شرایط شامل تجویز انسولین داخل وریدی به صورت مداوم و مایعات داخل وریدی برای اصلاح کم آبی بدن است. خلاصه قند خون بالا می تواند به یک اورژانس پزشکی تبدیل شود.

اگر به DKA یا HHS مشکوک هستید به اورژانس مراجعه کنید. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد به گفته دانشگاه میشیگان، سطح قند خون ۳۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر می تواند خطرناک باشد.

آنها توصیه می کنند در صورت داشتن دو قرائت متوالی ۳۰۰ یا بیشتر با پزشک تماس بگیرید. اگر در مورد علائم قند خون بالا نگران هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند مشاوره و اطمینان ارائه کنند.

اگر به طور مداوم سطح قند خون بالا دارید به پزشک مراجعه کنید. علائم این امر عبارتند از: خوانش مداوم قند خون بالا تکرر ادرار افزایش تشنگی سطوح بالای قند در ادرار از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یکبار قند خون و سطح ایده آل قند خون خود را بررسی کند.

اگر در حال حاضر به پزشک متخصص در دیابت، معروف به متخصص غدد، مراجعه نمی‌کنید، می‌توانید با جستجو در وب‌سایت انجمن متخصصان غدد بالینی آمریکا، یکی را پیدا کنید. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت انجمن دیابت آمریکا و جستجو بر اساس کد پستی، یک مربی معتبر دیابت پیدا کنید. خلاصه اگر به طور مداوم قند خون بالا یا علائم هیپرگلیسمی مزمن دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض قند خون بالا

بررسی قند خون و سپس درمان زودهنگام هیپرگلیسمی به جلوگیری از هرگونه عارضه کمک می کند.

مشکلات سلامتی ممکن است زمانی ایجاد شود که فردی به طور منظم و بدون درمان قند خون بالا داشته باشد.

نمونه هایی از عوارض عبارتند از: آسیب عصبی، به نام نوروپاتی دیابتی، که ممکن است بر احساسات پا و دست تأثیر بگذارد رتینوپاتی دیابتی یا آسیب به رگ های خونی چشم که بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد افزایش خطر ابتلا به مشکلات کلیوی افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی انجام اقداماتی برای حفظ قند خون در سطوح هدف می تواند به به حداقل رساندن احتمال بروز این عوارض کمک کند.

چندین نکته برای جلوگیری از افزایش قند خون 

خلاصه داشتن قند خون بالا به طور مکرر و بدون درمان می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامت مرتبط با دیابت، از جمله نوروپاتی و رتینوپاتی را افزایش دهد. نمودار قند خون با پزشک خود در مورد سطح قند خون خود و زمانی که باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید، صحبت کنید.

دستورالعمل کلی برای محدوده قند خون

در اینجا چند دستورالعمل کلی برای محدوده قند خون وجود دارد: قند خون آنچه باید بدانیم ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر یا پایین تر هیپوگلیسمی، یا قند خون پایین. یک میان وعده برای افزایش قند خون بخورید (مثلاً ۱/۲ فنجان آب میوه، ۱ قاشق غذاخوری عسل یا ۲ قاشق غذاخوری کشمش).

۸۰-۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر محدوده ایده آل قبل از غذا (قبل از غذا).

۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر محدوده ایده آل پس از غذا (۱ تا ۲ ساعت پس از شروع غذا).

۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر ادرار خود را از نظر کتون بررسی کنید. اگر بعد از بیش از یک آزمایش مقادیر متوسطی از کتون ها را پیدا کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

گاهی اوقات، پزشکان توصیه می کنند که فرد اهداف قند خون خود را بالاتر از دیگران حفظ کند. به همین دلیل مهم است که با پزشک خود در مورد اهداف سطح گلوکز خود صحبت کنید. اطلاعات بیشتر در مورد پایش قند خون را اینجا بخوانید. خلاصه در حالت ایده آل، قند خون شما ۸۰ تا ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر قبل از غذا و کمتر از ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر بعد از غذا خواهد بود.

نکاتی برای زندگی سالم با دیابت اکثر افراد می توانند دیابت خود را به گونه ای مدیریت کنند که از بالا رفتن بیش از حد قند خون جلوگیری کنند.

نکات زیر می تواند کمک کند:

یک رژیم غذایی ثابت داشته باشید مصرف کربوهیدرات را به طور ثابت حفظ کنید، تا حد امکان از غذاهای «کالری خالی» مانند غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. غذاهای سرشار از فیبر غذایی به ثابت نگه داشتن سطح قند خون شما کمک می کنند.
برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل، مقدار زیادی از مواد زیر مصرف کنید
غلات کامل میوه ها سبزیجات پروتئین بدون چربی ورزش مداوم داشته باشید در اکثر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه در روز به فعالیت بدنی بپردازید که باعث می شود قلب شما به حرکت درآید.

 

در مورد اینکه چگونه ورزش می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد بخوانید

استرس را کاهش دهید سطح استرس بالا می تواند قند خون شما را افزایش دهد. برای کنترل استرس چند روش آرامش بخش را امتحان کنید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد

مراقبه روزنامه نگاری گوش دادن به موسیقی قدم زدن کوتاه هر فعالیت دیگری که از آن لذت می برید راه های کاهش استرس و اضطراب را بخوانید. هیدراته بمانید نوشیدن مقدار زیادی آب. اگر ادرار شما زرد است، احتمالاً دچار کم آبی شده اید.

از نوشیدن بیش از حد نوشابه های شیرین یا آبمیوه های شیرین نیز خودداری کنید. استراحت شبانه خوبی داشته باشید خواب ترمیمی با کیفیت بالا می تواند به کاهش استرس و متعادل کردن سطح قند خون کمک کند. دستگاه های الکترونیکی خود را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید و در اتاقی خنک، تاریک و ساکت بخوابید تا شب بهتری استراحت کنید.

 

به پزشک خود مراجعه کنید مطمئن شوید که برای آزمایش سطح A1C در فواصل زمانی توصیه شده به پزشک مراجعه کنید. این معیاری است که نشان می دهد قند خون شما در یک دوره ۳ ماهه چقدر ثابت است.

چگونه دیابت خود را به طور موثر مدیریت  کنید

دانستن A1C شما می تواند سرنخ هایی در مورد اینکه چگونه دیابت خود را به طور موثر مدیریت می کنید ارائه دهد. وزن سالم را حفظ کنید از دست دادن چربی اضافی می تواند مقدار بافت فعال متابولیک در بدن شما را کاهش دهد.

این باعث می شود سطح قند خون راحت تر حفظ شود. اگر در کنترل وزن خود مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید یا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا نکاتی را که مربوط به نیازهای غذایی خود است، دریافت کنید.

رژیم دارویی

به رژیم دارویی و انسولین خود پایبند باشید نادیده گرفتن یک دوز دارو یا انسولین می تواند برای بدن مضر باشد و سطح قند خون شما را افزایش دهد. مهم است که به برنامه درمانی خود پایبند باشید و دستورالعمل های پزشک خود را برای مصرف دارو دنبال کنید.

خلاصه عادات سبک زندگی سالم می تواند به افراد در مدیریت سطح قند خون در طولانی مدت کمک کند، مانند خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، هیدراته ماندن و خواب خوب.

pulsemedical